afbeeldingen
afbeeldingen_2
afbeeldingen_3
afbeeldingen_4
afbeeldingen_5
afbeeldingen_6
afbeeldingen_7
afbeeldingen_8
afbeeldingen_9
afbeeldingen_10
afbeeldingen_11
afbeeldingen_12
afbeeldingen_13
afbeeldingen_14

Pronorm - Grüne Woche

Pronorm werd ingehuurd door een Standbouwbedrijf voor  video-mapping. Het project waarvoor Pronorm een beroep doet op BriljantNet is bijzonder en groot. Het betreft een stand in het centrum van Berlijn (Duitsland). De opdracht is om een animatie te maken over Nederlandse groenten en fruit waarin duurzaamheid en biologische afkomst belicht worden. In de animatie moeten ook typische Nederlandse gebruiken worden getoond.

De stand bestaat uit vijf panelen waarop geprojecteerd wordt. Deze panelen staan allemaal los van elkaar, maar worden samen ook gezien als één geheel. Alle panelen naast elkaar hebben een afmeting van zestien meter breed en acht meter hoog. Op de panelen zie je de daken van Amsterdam. De bestaande huisjes zijn weggelaten, zodat je onder de panelen door kunt lopen. De panelen zijn geplaatst boven op de huisjes, waarop de animaties op geprojecteerd werden. Tijdens de eerste brainstorm hebben we alle typische Nederlandse plaatsen, gebouwen of tradities en gebruiken opgeschreven:

Amsterdam / Rotterdam / Haven / Schiphol / Madurodam / Markthal / Euromast / Volendam / Deltawerken / Erasmusbrug / Rijksmuseum / Nederlandse stranden / Zuivel- kaas / Haring / Dijken / Grachten / Grasvelden / Molens (Windmolens) / Polders / Kassen / Paprika / Komkommer / Varkens (vlees) / Koeien (vlees) / Kalfjes (vlees) / Bier / Jenever / Koffie / Klompen / Tulpen / Dj’s / Rembrandt van Rijn / Vincent van Gogh (Museum / Zundert / 2015 is VanGoghjaar) / Zonnebloemen / Bloemencorso / Fruitcorso (Tiel) / Muisjes / Oude schepen / Voetbal / Koeien / Koningshuis / Stamppot / Poffertjes / Stroopwafels / Multicultureel / Hagelslag / Koekhappen / Fietsen / Sinterklaas en (zwarte) Piet / Schaatsen.

Met deze woorden hebben wij tien scènes bedacht van ongeveer vijftien seconden per scène. In totaal duurt de presentatie 2.30 minuten. Aan de hand van de opgeschreven woorden hebben we een moodboard gemaakt, waarin ik een verhaallijn bedacht heb. De verhaallijn hebben we uitgewerkt in een storyboard. Het maken van het storyboard bevat geïllustreerde afbeeldingen (zelf gemaakt) en ook bestaande afbeeldingen, die ik samen met Lars Luiten (medestagiaire) heb uitgewerkt.

Het moodboard en de scène-ideeën zijn besproken met de opdrachtgever. Met de feedback zijn we aan de slag gegaan om een stijl te ontwikkelen waarin alle scenes passen. Wanneer dit is uitgewerkt en de opdrachtgever geeft hierover zijn akkoord, worden de animaties tot in detail verder uitgewerkt.

Ik heb tijdens mijn stage bij BriljantNet in 2014-2015 de mogelijkheid gekregen om dit project te leiden. Naast het maken van de animaties mocht ik ook de mensen aansturen en overleggen over de animaties.

Leave a Reply

Your email address will not be published.