logo_oud-nieuw
logo_2

Steungezin

Steungezin is een organisatie die opkomt voor mensen die het financieel wat lastiger hebben dan de normale burger. De organisatie zorgt ervoor dat het geld wat gedoneerd wordt rechtstreeks naar de dierenarts, school, zorginstantie of (web)winkel gaat. Steungezin controleert ook de geldigheid van de rekening of wens. De donateur betaalt voor de bankkosten en steungezin vraagt daarbij om een kleine extra vrijwillige bijdrage bijdrage. Deelnemers begrijpen dat dit platform ook geld kost en zijn enthousiast om ook de verantwoordelijkheid te hebben om dit platform te laten werken.

Tijdens mijn studie (grafisch en ruimtelijk ontwerp) kreeg ik samen met Shannon van Veen, Jenita Duijndam en Joëli Puente de opdracht om kritiek te geven op de organisatie. Het thema van dit semester was dan ook “Identity”.

Uit ons onderzoek bleek dat de organisatie best goed bezig is met dit mooie initiatief. Het logo en de kleuren hebben  teveel afleidende associaties van andere bedrijven (zoals Rabobank). De poppetjes kunnen een ander beeld overbrengen dan dat de bedoeling is van steungezin. Hierdoor hebben we een nieuwe identiteit ontwikkeld wat beter aansluit bij de organisatie.

De roze hand is afgeleid van de klik/touch handeling. Deze handeling staat symbool voor het online geld doneren. De blauwe hand is afgeleid van de om hulp vragende hand.

sticker_1
sticker_2

De voedselbank is een belangrijke plek om de bekendheid van Steungezin te genereren. Wanneer de vrijwilligers van de organisatie bij de voedselbank zijn, kunnen ze de stickers plakken op de populairste producten. Als de armere mensen weer thuis zijn, hebben ze een tweede kans om er nog eens goed over de organisatie na denken. Mensen die in moeilijkheden zitten schamen zich vaak ervoor en melden zich daardoor niet makkelijk aan bij dit soort goede initiatieven. Met een kleine investering of sponsor zou je deze stickers al kunnen produceren en wordt daardoor de drempel een stuk lager om nieuwe profielhouders te krijgen op de website.

Steunkous

Dit idee kwam voort uit een leuk woord onderzoek naar het woord ‘steun’. We kwamen al snel op het idee steunkousen te veranderen in sokken. We wilden ervoor zorgen om geld te genereren voor de stichting en aandacht te trekken van nieuwe donateurs. Bij een aantal steunkousen symboliseren de figuurtjes de dingen die grevraagd worden door de profielhouders.

steun_klein
steunkous
steunkous_2
steunkous_3
recht-in-het-hart_1
recht-in-het-hart_2

Recht in het hart van Breda staat er een groot hart. Op het grote hart van ongeveer 3 meter hoog staat in het groot steungezin.nl en daaronder ‘helpt u dit hart vullen?’ Aan de achterkant staat meer informatie over steungezin. Het is ook mogelijke om een extra actie er aan te koppelen. Namelijk dat de mensen een selfie maken met het hart op de achtergrond en dit delen op zoveel mogelijk social media platforms. Waarom zouden ze dit doen? Omdat er een prijs valt te winnen voor degene die op die dag de meeste likes krijgt bijvoorbeeld. Wat wint degene die heeft gewonnen? De kleurrijke steunsokken natuurlijk!

Steuntips

  • Een persoonlijke sfeer is van groot belang. Foto’s met gezichten komen al persoonlijker en prettiger over dan een onbekende menigte.
  • De site kan aangevuld worden met STEUNtips. Denk hierbij aan tips over hoe mensen creatief met geld om kunnen gaan. Of leuke tips voor hobby’s.
  • De mensen die in geldnood zitten hebben vaak eerder een telefoon dan een computer of laptop. Een goede eenvoudige app is daarom eerder van groot belang voor profielhouders dan een website. Ook op de app is het verstandig om de STEUNtips erop te zetten.
steun-tips

Steungezin is een organisatie die opkomt voor mensen die het financieel wat lastiger hebben dan de normale burger. De organisatie zorgt ervoor dat het geld wat gedoneerd wordt rechtstreeks naar de dierenarts, school, zorginstantie of (web)winkel gaat. Steungezin controleert ook de geldigheid van de rekening of wens. De donateur betaalt voor de bankkosten en steungezin vraagt daarbij om een kleine extra vrijwillige bijdrage bijdrage. Deelnemers begrijpen dat dit platform ook geld kost en zijn enthousiast om ook de verantwoordelijkheid te hebben om dit platform te laten werken.

 

Tijdens mijn studie (grafisch en ruimtelijk ontwerp) kreeg ik samen met Shannon van Veen, Jenita Duijndam en Joëli Puente de opdracht om kritiek te geven op de organisatie. Het thema van dit semester was dan ook “Identity”.

Uit ons onderzoek bleek dat de organisatie best goed bezig is met dit mooie initiatief. Het logo en de kleuren hebben  teveel afleidende associaties van andere bedrijven (zoals Rabobank). De poppetjes kunnen een ander beeld overbrengen dan dat de bedoeling is van steungezin. Hierdoor hebben we een nieuwe identiteit ontwikkeld wat beter aansluit bij de organisatie.

De roze hand is afgeleid van de klik/touch handeling. Deze handeling staat symbool voor het online geld doneren. De blauwe hand is afgeleid van de om hulp vragende hand.

 

De voedselbank is een belangrijke plek om de bekendheid van Steungezin te genereren. Wanneer de vrijwilligers van de organisatie bij de voedselbank zijn, kunnen ze de stickers plakken op de populairste producten. Als de armere mensen weer thuis zijn, hebben ze een tweede kans om er nog eens goed over de organisatie na denken. Mensen die in moeilijkheden zitten schamen zich vaak ervoor en melden zich daardoor niet makkelijk aan bij dit soort goede initiatieven. Met een kleine investering of sponsor zou je deze stickers al kunnen produceren en wordt daardoor de drempel een stuk lager om nieuwe profielhouders te krijgen op de website.

 

Steunkous

Dit idee kwam voort uit een leuk woord onderzoek naar het woord ‘steun’. We kwamen al snel op het idee steunkousen te veranderen in sokken. We wilden ervoor zorgen om geld te genereren voor de stichting en aandacht te trekken van nieuwe donateurs. Bij een aantal steunkousen symboliseren de figuurtjes de dingen die grevraagd worden door de profielhouders.

Leave a Reply

Your email address will not be published.