Houdbaarheidsdatum

In de supermarkt moet alles slimmer, praktischer en duidelijker. Groente en fruit zijn voor supermarkten de moeilijke producten; het is een van de productgroepen die nauwlettend moet voldoen aan de houdbaarheidsdatum. Is een product te snel rijp of is het rottingsproces al ingetreden, dan is het product niet meer geschikt voor de verkoop. Via de website Ifood.tv ontdekte ik de mogelijkheid biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal te ontwikkelen dat zich aanpast aan de houdbaarheid van het product. De groene kleur geeft aan dat het nog lang goed is, de oranje kleur geeft aan dat het product nog maar enkele dagen houdbaar is en als de kleur rood is, is het product over zijn houdbaarheidsdatum heen. De kleurcode wordt ondersteund door een kalender. De kalender telt af. Eenmaal dichtbij de rode kleur, wordt aangegeven hoeveel dagen het product nog enigszins eetbaar is.

 

Niet alleen de houdbaarheid is voor supermarkten belangrijk, ook de vorm speelt een rol. Veel groente en fruit hebben een ongemakkelijke vorm. Een banaan is nu een fruitsoort die krom is omdat hij van natura eenmaal zo groeit. De vorm van groente en fruit wordt zo gecreëerd dat het praktischer is om te vervoeren en te verkopen. Hierdoor wordt alles voordeliger. De aangepaste banaan is te koop in de supermarkt, de biologische banaan bij de groenteboer.

 

AKV | St.Joost – maart 2017