Steungezin

Steungezin is een organisatie die opkomt voor mensen die het financieel wat lastiger hebben dan de normale burger. De organisatie zorgt ervoor dat het geld wat gedoneerd wordt rechtstreeks naar de dierenarts, school, zorginstantie of (web)winkel gaat. Steungezin controleert ook de geldigheid van de rekening of wens. De donateur betaalt voor de bankkosten en steungezin vraagt daarbij om een kleine extra vrijwillige bijdrage. Deelnemers begrijpen dat dit platform ook geld kost en zijn enthousiast om ook de verantwoordelijkheid te hebben om dit platform te laten werken.

Tijdens mijn studie (grafisch en ruimtelijk ontwerp) kreeg ik samen met Shannon van Veen, Jenita Duijndam en Joëli Puente de opdracht om kritiek te geven op de organisatie. Het thema van dit semester was dan ook “Identity”.

Uit ons onderzoek bleek dat de organisatie op de goede weg is met dit initiatief. Echter hebben het logo en de kleuren teveel afleidende associaties met andere bedrijven (zoals Rabobank). De poppetjes kunnen een ander beeld overbrengen dan dat de bedoeling is van steungezin. Hierdoor hebben we een nieuwe identiteit ontwikkeld die beter aansluit op de organisatie.

De roze hand is afgeleid van de klik/touch handeling. Deze handeling staat symbool voor het online geld doneren. De blauwe hand is afgeleid van de om hulp vragende hand.

De voedselbank is een belangrijke plek om bekendheid voor Steungezin te genereren. Wanneer de vrijwilligers van de organisatie bij de voedselbank zijn, kunnen ze de stickers plakken op de populairste producten. Als de mensen die de voedselbank bezoeken thuis zijn, kunnen ze op hun gemak over de organisatie nadenken. Mensen die in een moeilijke situatie verkeren, schamen zich hier vaak voor. Hierdoor melden zij zich niet snel bij dit soort initiatieven. Met een kleine investering of sponsor zou je deze stickers al kunnen produceren, hierdoor wordt de drempel lager om nieuwe profielhouders te krijgen op de website.

Steunkous

Dit idee kwam voort uit een woordonderzoek naar het woord ‘steun’. We kwamen al snel op het idee steunkousen te veranderen in sokken. We wilden geld genereren voor de stichting en aandacht trekken van nieuwe donateurs. Bij een aantal steunkousen symboliseren de figuurtjes zaken die gevraagd worden door de profielhouders.

In het hart van Breda staat een groot hart. Op het grote hart van ongeveer 3 meter hoog staat in het groot steungezin.nl en daaronder ‘helpt u dit hart vullen?’ Aan de achterkant staat meer informatie over Steungezin. Het is ook mogelijke er een extra actie aan te koppelen, namelijk dat mensen een selfie maken met het hart op de achtergrond en dit delen op zoveel mogelijk social media platforms. Waarom mensen de selfie maken? Er zijn prijzen te winnen voor bijvoorbeeld de selfie die die dag de meeste likes krijgt. De prijs? De kleurrijke steunsokken!

Steuntips

  • Een persoonlijke sfeer is van groot belang. Foto’s met gezichten komen persoonlijker en prettiger over dan een onbekende menigte.
  • De site kan aangevuld worden met STEUNtips. Denk hierbij aan tips over hoe mensen creatief met geld om kunnen gaan. Of leuke tips voor hobby’s.
  • De mensen die in geldnood zitten hebben vaak eerder een telefoon dan een computer of laptop. Een goede en eenvoudige app is belangrijker dan een  website. Ook op de app is het verstandig de STEUNtips te zetten.